close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תזונה בתבונה 80% דג...

שמעון וגילה הלאגכח שבט, תשעב21/02/2012

האותיות הקטנות והמילים הלא מובנות המודפסות על גבי אריזות המזון מסתירות, פעמים רבות, מציאות עגומה התורמת לפגיעה בבריאותינו ובריאות ילדינו. כזה הוא המונח "80% דג"

תגיות:

סיור קטן במחלקות הדגים הקפואים במרכולים יגלה לציבור הצרכנים כי הכיתוב על עטיפת רובם של הדגים הקפואים מכיל את המשפט התמוה "מכיל 80% דג". מבט נוסף על אריזות ה"80% דג" יגלה כי מעל ל90% מהדגים האלה מגיעים מסין וכי מחירם אינו זול בהכרח מה100% דגים.

למעשה, כצרכנים הערים למציאות העגומה נוסיף כי למעשה לא קל היום למצוא במרכולים 100% דג קפוא. מאחורי המשפט הלא מובן 80% דג מסתתרת מציאות מרה שמשמעה: העלאת משקל הדג באמצעים כימיים על ידי הוספת מים ופוספאטים, העלאה שמטרתה היא העלאת מתח הרווחים של היצרן והיבואן ללא שום התחשבות בבריאות הציבור. בלתי נתפס אבל אמיתי. כבר בשנת 2010 בוצע תחקיר מיוחד על דגים המיובאים מסין למאכל בישראל בתכנית התחקירים "כלבוטק".

בתחקיר תועד בסתר כיצד באופן שגרתי, פועלים בתעשיית הדגים בסין, מנקבים את בשר הדג בעשרות חורים, ואז מניחים את הדג להשרייה בתמיסה של מים והכימיקל סודיום טריפוליפוספט, כימיקל שנמצא בחומרים המשמשים למכונות כביסה! למדיחי כלים !ולניקוי האסלה.
הסיבות לשימוש בפוספאט הם שהוא מסייע בהחדרת המים לתוך בשר הדג לשם העלאת משקלו, כשתוך כד כך הוא גורם לשמירה על המרקם והאחידות של הדג (דואג שהדג לא יתפרק וישנה את צבעו). בבדיקות שנערכו עבור התכנית, נמצא סודיום טריפוליפוספט בכל הדגים שנבדקו, שמייצגים את הרוב הגדול של החברות המוכרות דגים ברשתות השיווק.

לצערנו המציאות היא שבישראל יש תקנות המתירות !להכניס פוספט לדג עד רמה של 0.5% לקילוגרם דג, אלא שכמובן, בדגים שנבדקו בתחקיר כלבוטק נמצאו כמויות STPP גבוהות יותר מאלה שמתירות התקנות, במילים אחרות גם אם על האריזה כתוב 80% דג ,סביר להניח שאחוזי הפוספאטים הם גבוהים יותר,הרבה יותר ואין על כך פיקוח ממשי.

אם כך, אכילת דג שאינו 100% דג משמעה אכילת דג המכיל רעלים.

מכיוון שאנו עוסקים בבריאות ותזונה נוסיף עוד כי מלבד אחוזי דג מופחתים חשף התחקיר את הימצאותם של תולעים שמצויות בדגים. התחקיר חשף עובדים סיניים שצולמו שולפים בעזרת פינצטה עשרות תולעים מכל דג אמנון. גם לאחר השליפה בפינצטה נמצא שכמות התולעים בדגים גבוהה מהמותר על-פי התקן.
בנוסף, חשוב לדעת כי גם ללא הימצאות הפוספאטים בדגים מסין יש לזכור שההתפתחות התעשייתית המהירה בסין גבתה וגובה מחיר אקולוגי שאין לו תקנה ,שתוצאותיו הם כי בזמן מועט יחסית הורעלו נהרות ענק וימים וכך גם הדגה ואפילו בני האדם שחיו וחיים סביב לנהרות. משמעות ההרעלה בעבורנו כצרכנים היא אכילת דגים עתירי רעל ובעבור הסינים המסכנים-מחלת הסרטן בוושט ומערכת העיכול.
לגבי בעיית הכספית בדגים והפרסומים על כך. דעתנו האישית המגובה על ידי מחקרים של חברת סולגאר היא כי נושא כמות הכספית והשפעתה על הבריאות היא פרי מאבק כלכלי הסובב סביב נושא האומגה 3 ממקור דגי וממקור צמחי. אנו כצרכנים וכמטפלים– באופן אישי פשוט נמנעים מכל דג או מאכל המגיע מסין...

לסיכום, כמובן שנמליץ על אכילת 100% דג. מומלצים בעיקר דגי ים טריים או קפואים מנורבגיה.

שמעון וגילה הלאג-שמן טוב. מנהלים קליניקה לאבחון,טיפול בפתרונות ברפואה טבעית לבעיות ומצבים. בנוסף, מייצרים ומשווקים מוצרי מרפא וקוסמטיקה טבעית.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה